torsdag 12. august 2010

Helt uimotståelig

Det gjør ikke noe om man ikke får kjøpt sorbet is på boks når man bare kan lage det selv :) Det har i allefall jeg konkludert med! Som nevnt i et tidligere innlegg så har jeg en datter med melkeallergi. Og soya is er ikke noe særlig godt. Hjemmelaget sorbet is er utrolig godt, utrolig enkelt og lage og en billig is.

Til ca en liter trenger du;
ca 400 gr bær (skogsbær eller jordbær er favoritten her)
200g sukker
vann
2 eggehviter

Kok langsomt opp bærene sammen med sukker. La det koke i to min. Sil av saften og spe den ut med kaldt vann slik at der er ca en liter væske. Jeg smaker alltid underveis slik at den blir slik jeg liker den best :) La dette avkjøle. Pisk eggehvitene stiv og vend det inn i saften. Frys ned. Rør i isen etter 30 min og deretter etter 60 min. Kan være lurt å gi den en runde med røresleiven etter enda en stund for å få eggehviten godt fordelt. Det er den som gjør at sorbet is blir luftig. Det blir så usannsynlig godt!!!

5 kommentarer:

  1. Sitter å leser bloggen din og kan ikke hjelpe for at minnene strømmer på fra da dere bodde i "eidsvåg"..... matlaging var ikke noe veldig interesant og BAKING var et ikke-tema. Nå ser det ut til at pipen har fått en annen lyd og det er ikke til å skyve under en stol at du er blitt en SKIKKELIG husmor OG hønemor(som du selv også skriver) I love IT ! AND i LOVE u! Det sies at man forandrer seg med tiden, men jeg liker å kalle det å utvikle seg. Gleder meg til den første Bake-oppskriften kommer på "trykk"

    (kanskje jeg prøver denne, det er så vannvittig mye bringebær på Haukås) Omfavnelse

    SvarSlett
  2. Hehe ha vi kan godt kalle det å utvikle seg. Skal hive ut en bakeoppskrift men ikke i kveld. Det er FREDA!!! Løøøv U 2!!!

    SvarSlett
  3. ...må du roa deg krafti ned!

    SvarSlett
  4. Å! Takker for denne. Skal prøves her i huset ja! Har barn med kumelkprotein intoleranse her... :)

    SvarSlett
  5. Ja da er den i allefal verdt å prøve! Men jeg må sile den til ungene. De nekter å spise tomatene og løken. Hehe

    SvarSlett