søndag 8. august 2010

Mannens hjerte

Det sies at veien til en manns hjerte går gjennom munnen. Så hvis man ikke er noe glad i å lage mat så bør jo mannens hjerte være til inspirasjon for å lage mat :) Jeg hadde nok ikke hatt så mye på mastercheff og gjøre, men det har faktisk skjedd, opp til flere ganger, at min kresne mann har sagt; Dette er det beste jeg har smakt. Den beste lasagnen, den beste tomatsuppen,de beste kjøttkakene, den beste kyllingretten osv... Jeg velger å ta det til meg og tenker at det må jo være flere som faller for denne maten. Så innimellom kommer jeg til å legge ut litt oppskrifter. Tenkte begynne med tomatsuppen siden det ikke er så lenge siden jeg laget den. Så kan man spørre, hvorfor ikke bare gå for Toro? Enkelt, godt og billig! Og det kan jeg være enig i. Men med en datter som har melkeintoleranse så er det langt fra å bare kunne gå for Toro. De har nemlig ikke basert middagsrettene sine på mennesker med matallergier. (joda, de har greit utvalg til kaker, men nå snakker vi middag) Over til tomatsuppen;
Litt melange (kanskje to tre ss)
to charlottløk
halvanne til to ss hvetemel
1 box opphakkede tomater (event. med hvitløk) eller 400 g tomater som hakkes opp
2 grønnsaks/kjøttbuljonger
7-10 dl vann
1-1 1/2 ts basillikum
salt
pepper
1-2 fed hvitløk

Smelt melange i pannen på middels varme. Hakk opp løken og la den surre i melangen til den er blank. Visp inn mel og ha i tomatene. La det få et oppkok og tilsett vann til du har konsistensen du ønsker. Ha i buljong, basillikum, salt, pepper og hvitløk. La koke i ti min ca. Man kan tilsette kokt egg, skinke eller makaroni og serveres med godt brød til. Denne tomatsuppen er helt fantastisk god! Man kan ikke bli skuffet av den!
Ellers så skal dere få et lite tips for å få bort løklukt. Skyll alt som har vært i kontakt med løken i iskaldt vann før det vaskes. Da forsvinner lukten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar